Agile/Scrum Coaching

Veel bedrijven die het Agile werken hebben geadopteerd hebben Scrum Masters aangewezen. Van deze Scrum Masters wordt verwacht dat ze het Agile werken gaan uitdragen. Al dan niet volgen ze daarvoor een Agile/Scrum (basis)training.

De praktijk die erop volgt blijkt dan een stuk lastiger dan op het eerste gezicht lijkt. In de praktijk blijken medewerkers en management diverse belangen te hebben. Een Scrum Master of Agile coach werkt midden in dat belangenveld. 

Vragen die daarbij ontstaan zijn (1) hoe neem ik het management mee in de Agile/Scrum beweging, (2) hoe 'lees' ik de dynamiek in een team en (3) wat doe ik met medewerkers die niet mee willen bewegen in de verandering. Maar er zijn uiteraard nog veel meer Agile coachingsvraagstukken waar je direct mee te maken krijgt.

Cursus en onderwerpen

Je leert om op team- & organisatieniveau te observeren en verbeteringen te faciliteren, aan te jagen en indien nodig te leiden. Je leert vanuit rust en evenwicht de nodige verbeteringen door te voeren. In de cursus leer je nieuwe deze vaardigheden op het gebied van verandermanagement, sociologie en psychologie. Deze vaardigheden helpen je op alle lagen van de organisatie. Zo word je een betere gesprekspartner op teamniveau en managementniveau.

In de cursus besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van je vaardigheden. Dit doen we door het voeren van rollenspellen, waarbij deelnemers opdrachten krijgen. Verder analyseren we het sociale ecosysteem binnen het bedrijf en bespreken we hoe je veranderingen kunt aanpakken.

In het eerste cursusdeel wordt ingegaan op de cursus en het Agile/Scrum werken. Het plaatst de Agile/Scrum werkwijze in de huidige (snelle) marktontwikkelingen en legt het model op een eenvoudige wijze uit. In het cursusdeel vertelt een gastspreker van een softwarebedrijf over hun Agile transitie.

In het tweede cursusdeel wordt er dieper ingegaan op het Scrum Framework en de rol van de Scrum Master. We laten zien hoe het Scrum Framework past in een bestaande organisatie. Tijdens dit blok komt organisatiekundige theorie aan bod. Hiermee wordt je in staat gesteld om je eigen praktijk te analyseren.

In het derde deel gaan we dieper in op de rol van de Scrum Master als een echte Agile coach. We leggen uit wat belangrijke vaardigheden zijn bij die Agile coaching . Met rollenspellen gaan we de praktijk opnieuw zo dicht mogelijk naderen. Deze rollenspellen zijn zeer zinvol omdat het inzicht geeft in het actie-reactie patroon van de Scrum Master bij het inzetten van veranderingen.

In het vierde deel gaan we het Agile werken opschalen. Je leert waar je rekening mee moet houden als je meerdere teams in samenhang wilt laten werken. Daarin spelen zes factoren een essentiële rol. Je gaat met deze zes factoren aan de slag in je eigen organisatie.

In het vijfde deel leer je het herkennen en benutten van organisatiedynamica. Organisatiedynamica is iets dat continue aanwezig is in een organisatie, zoals macht en politiek. Je leert deze dynamica herkennen en benutten.

Het cursusprogramma ziet er als volgt uit:

Een belangrijk deel van de cursus is het uitwisselen van kennis en ervaringen uit de praktijk over de rol van Scrum Master en Agile Coach. De wekelijkse sessies zorgen dat het geleerde direct in de praktijk kan worden gebracht en de opvolgende week kan worden geëvalueerd. 

Na de cursus kun je het PSM1 certificaat bij Scrum.Org behalen en daar bereiden we je grondig op voor. Belangrijk om te vermelden dat deze cursus wel (veel) meer gericht is op de praktijk en veel meer omvat dan het PSM1 examen.

De cursus bestaat uit 5 na-middagen van 15:00-19:00 op de Uithof in Utrecht, inclusief avondeten.

De kosten van de cursus bedragen € 1.495,- per persoon excl. btw, exclusief PSM1 examengeld.

De cursisten dienen basiskennis te hebben van het Agile werken. De cursisten kunnen voor de opdrachten gebruik maken van assistentie vanuit de universiteit op vaste momenten.

 

Aanmelden

Dit is het aanmeldformulier voor deze cursus van de Universiteit Utrecht. Na het invullen van dit formulier nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om uw inschrijving te voltooien.

Lid van Nederland ICT *

CursusLocatie
Buys Ballotgebouw 262
Princetonplein 5
Utrecht, 3584CC

Contact
Jan Vlietland
030 268 5398

 

Referenties

Baskerville, R. L. (1999). Investigating information systems with action research. Communications of the AIS, 2, 2-32. Retrieved from

Cummings, T., & Worley, C. (2014). Organization development and change: Cengage Learning.

Damian, D., Lassenius, C., Paasivaara, M., Borici, A., & Schroter, A. (2012). Teaching a globally distributed project course using Scrum practices. Paper presented at the Collaborative Teaching of Globally Distributed Software Development Workshop (CTGDSD), 2012.

Downey, S., & Sutherland, J. (2013). Scrum Metrics for Hyperproductive Teams: How They Fly like Fighter Aircraft. Paper presented at the 46th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 2013, Hawaii, USA.

Galbraith, J. R. (1995). Designing organizations: An executive briefing on strategy, structure, and process: Jossey-Bass.

Gersick, C. J. G. (1991). Revolutionary change theories: A multilevel exploration of the punctuated equilibrium paradigm. Academy of management review, 10-36.

Greening, D. R. (2010). Enterprise Scrum: Scaling Scrum to the executive level. Paper presented at the System Sciences (HICSS), 2010 43rd Hawaii International Conference on.

Lencioni, P. M. (2003). The trouble with teamwork. Leader to Leader, 2003(29), 35-40.

Olsson Holmström, H., Bosch, J., & Alahyari, H. (2013). Customer-Specific Teams for Agile Software Evolution.

Paasivaara, M., Lassenius, C., & Heikkila, V. T. (2012). Inter-team coordination in large-scale globally distributed scrum: Do Scrum-of-Scrums really work? Paper presented at the Proceedings of the 6th IEEE International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement (ESEM), 2012, Lund, Sweden.

Schwaber, K. (2004). Agile project management with Scrum: O'Reilly Media, Inc.

Schweigert, T., Nevalainen, R., Vohwinkel, D., Korsaa, M., & Biro, M. (2012). Agile maturity model: oxymoron or the next level of understanding. Paper presented at the International Conference on Software Process Improvement and Capability Determination.

Stacey, R. D. (1995). The science of complexity: An alternative perspective for strategic change processes. Strategic Management Journal, 16(6), 477-495.

Sutherland, J. (2001). Agile can scale: Inventing and reinventing scrum in five companies. Cutter IT Journal, 14(12), 5-11.

Sutherland, J. (2005). Future of scrum: Parallel pipelining of sprints in complex projects. Paper presented at the Proceedings of the Agile Conference 2005, Washington, DC, USA.

Sutherland, J., & Schwaber, K. (2013). The Scrum Guide TM   Retrieved from http://www.scrumguides.org/download.html

Vlietland, J., van Solingen, R., & van Vliet, H. (2015). Delivering business value faster by sets of codependent Scrum teams: a governance framework. Journal of System and Software.

Vlietland, J., & van Vliet, H. (2014a). Alignment Issues in chains of Scrum teams. Paper presented at the Proceedings of the 5th International Conference on Software Business, Cyprus.

Vlietland, J., & van Vliet, H. (2014b). Information sharing for effective IT incident resolving in IT service provider networks: A financial service case study. Journal of Software: Evolution and Process doi: 10.1002/smr.1697

Vlietland, J., & van Vliet, H. (2015a). Improving the Agility of IT Service Networks. Paper presented at the Proceedings of the 6th International Conference on Software Business, Portugal.

Vlietland, J., & van Vliet, H. (2015b). Towards a governance framework for chains of Scrum teams. Journal of Information and Software Technology, Volume 57 (January 2015), Pages 52–65. doi: 10.1016/j.infsof.2014.08.008

Weick, K., & Quinn, R. (1999). Organizational change and development. Annual Review of Psychology, 50(1), 361-386.