Continuous Tracking: ook zonder Cookies inzicht in het gebruik van je software

Continuous Tracking is een van de vijf pijlers van Continuous Delivery 3.0. Continuous Tracking geeft je inzicht in het gebruik van je software. 

Bij Continuous Tracking doorloop je telkens drie stappen. Stap 1: het verzamelen van gegevens over het gebruik van de software, Stap 2: het uitvoeren van intelligente analyses op de gegevens. Stap 3: het maken van overzichtelijke rapportages voor de Product Owner of Software Product Manager.

 
 

Verzamelen van gegevens
Een van de bekende manieren is het verzamelen van IP-adressen; welke IP-adressen maakt gebruik van de software. Daarnaast worden Cookies nog steeds veel gebruikt. Een Cookie is een klein tekstbestandje dat door de software wordt opgeslagen bij de webcliënt (lees: webbrowser).  Hierdoor ziet de software of een webcliënt terugkeert. En kan de software bij het tweede bezoek andere informatie tonen. Een webcliënt kan ook worden gevraagd om gegevens over de cliënt (lees: device) te sturen. Hiermee kan de software voor dat device de presentatie optimaliseren.

Combineren van gegevensbronnen
Als gegevensverzamelingen gecombineerd worden, dan nemen de mogelijkheden exponentieel toe. Bijvoorbeeld met het combineren van Facebook, nieuwsbrieven en log-files kan je conversie meten over leeftijd en geografie. Zo bouw je een veel nauwkeuriger beeld op van het gebruik van je software.

Selecteren van gegevens
Weet wat je wilt weten en rapporteren. Op basis daarvan kun je de juiste gegevens verzamelen, analyseren en rapporteren. Het kan bijvoorbeeld zinvol zijn om te analyseren hoe gebruikers de frond-end gebruiken. Hiertoe worden met een script muisbewegingen verzameld. Het programma Hotjar geeft zo in een heatmap weer langs welke paden de muis over het scherm beweegt. Hieronder zie je een voorbeeld hiervan:

Samenvattend
Met Continuous Tracking kan informatie online, verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd worden. Product Owners of Software Product Managers houden zo overzicht over waar het Agile team het beste aan kan werken. Als je meer wilt weten over Continuous Tracking dan is de Continuous Tracking sessie van de cursus Continuous Delivery 3.0 van het NISI een goede optie. Hier leer je analyse-technieken te integreren in je eigen software, zodat je niet afhankelijk bent van gegevens die bij een derde-partij worden opgeslagen.

Je leest regelmatig meer over Continuous Delivery en Continuous Tracking op het blog.

 

Eerstvolgende cursussen

Data Cursustitel Locatie
5 september t/m 3 oktober Agile Product Ownership & Product Management Universiteit Utrecht
6 september t/m 25 oktober Continuous Delivery 3.0 Universiteit Utrecht
7 september, hele dag Software Business Development Universiteit Utrecht
12 september t/m 10 oktober Agile/Scrum coaching Universiteit Utrecht
14 september t/m 2 november Agile Software Architecture Universiteit Utrecht
19 september t/m 24 november Software Product Management Universiteit Utrecht
De bijeenkomsten starten om 15:00 en eindigen rond 19:00.